Geschiedenis

  • L'hospitalet - Rocamadour

  • Peinture rupestre - Grotte des merveilles - Rocamadour

  • Fresque mural sur l'esplanade des Sanctuaires à Rocamadour

  • Rocamadour

De geschiedenis van deze plek gaat terug naar de prehistorie, maar het was in de middeleeuwen dat Rocamadour uitgroeide tot een belangrijk bedevaartsoord op de St. Jacobsroute.

De oorsprong van Rocamadour is niet bekend. Het kan zijn dat er hier al in de prehistorie een soort heiligdom was, want dit gebied werd al heel vroeg bewoond en er zijn verschillende grotten met wandschilderingen gevonden. Een van de vele legenden schrijft het ontstaan van Rocamadour als bedevaartsoord toe aan Zacheus, die later St Amadour genoemd werd en die zich na de dood van zijn vrouw hier zou hebben teruggetrokken van de wereld. Volgens een ander verhaal bracht een kluizenaar met de naam Amadour vele jaren door in de “val ténébreux” (het donkere dal) en werd deze plek later naar hem vernoemd.

Duizend jaar bedevaart

In ieder geval is het zeker dat er al voor het jaar 1000 mensen hier naartoe kwamen om de Heilige Maagd Maria te aanbidden. Monniken uit Marcillac en (later) uit Tulle voerden de diensten uit. In de tweede helft van de 12e eeuw nam het belang van de tot dan toe zeer bescheiden bedevaart snel toe. Volgens de verhalen deden zich vele wonderen voor in de heiligdommen van Rocamadour en dit leidde ertoe dat rond 1170 het beroemde Livre des miracles  (Boek der Wonderen) werd samengesteld. In die tijd moet de kleine bidkapel waar het Madonnabeeld stond geflankeerd geweest zijn door een grote basiliek die op een lagere kerk (de crypte) gebouwd was. Er werden andere kapellen bijgebouwd (ter ere van St. Anne, St. Biaise, St. Jean-Baptiste en St. Michel) en de kleine ruimte begon de allure van een heiligdom aan te nemen. Daarbij lieten de abten van Tulle een paleis voor zichzelf bouwen (dat in de 19e eeuw een grote restauratie onderging). Vanuit heel Europa kwamen pelgrims naar Rocamadour: beroemde heiligen zij-aan-zij met misdadigers die de bedevaart maakten om boete te doen voor hun zonden en hier hun ketenen achterlieten; door een wonder genezen zwakken en zieken die hier hun krukken ophingen en overlevenden van scheepsrampen, vandaar de ex voto (beloftegeschenken) in de vorm van schepen.

Voorbestemd voor spiritualiteit

Deze plek lijkt voorbestemd om een spirituele rol te spelen: aan de ene kant de wilde, ongerepte schoonheid van de Causse en het ravijn van Alzou en aan de andere kant het opvallende verticale aanzicht van het stadje, waar de op elkaar gestapelde gebouwen lijken op te roepen tot een soort spirituele hemelvaart, perfect gesymboliseerd door de 216 treden van de “grand escalier” (grote trap).

In de kapel met de als moeder afgebeelde Zwarte Madonna kan ook de 8e-eeuwse smeedijzeren "cloche miraculeuse” bewonderd worden. Oude teksten bevestigen dat de bel luidde wanneer een schip in nood was. De prachtige 12e-eeuwse muurschildering aan de buitenkant stelt de Maria-boodschap voor. Na de Franse godsdienstoorlogen nam de bedevaart in belang af, maar Rocamadour behield haar regionale invloed. Het pelgrimsstadje is een magneet voor toeristen (1,5 miljoen per jaar) en dient nu als spiritueel centrum voor het bisdom van Cahors en de aangrenzende departementen. Hoogtepunt van de jaarlijkse bedevaartkalender is de week rond 8 september.

 

Grands sites Midi-Pyrénées
Mijn verblijf